מחלת סרטן הפה

קבעו פגישת ייעוץ עוד היום!

צילום שיניים

מהו סרטן הפה?

סרטן הפה, או בשמו המקצועי סרטן חלל הפה, הוא סרטן המתפתח מנגעים טרום ממאירים של רירית הפה. לרוב מדובר בסרטן מסוג Squamous Cell Carcinoma או בקיצור SCC. סרטן הפה יכול להתפתח ברצפת הפה, בלשון, בחניכיים,  בחיך ועל ריריות הלחי. 

בכל שנה מתגלים בארץ כ170 מקרים חדשים של סרטן חלל הפה. הוא נפוץ יותר בגברים, בעיקר בעשור החמישי עד השביעי  לחייהם.

סרטן חלל הפה כמו כל מחלה ממארת הנו מחלה מסוכנת הדורשת טיפול הולם. המורכבות בטיפול בסרטן הפה נובעת מהמיקום באזור שמעורב בלעיסה, בליעה, דיבור ונשימה. וכמובן ההשלכות האסתטיות שלעיתים נלוות לטיפול במחלה.

כמו שבעור ישנן נקודות חן שעלולות להיות מסוכנות, גם סרטן חלל הפה מתפתח בדרך כלל מנגע טרום ממאיר (נגע דיספלסטי). ההבדל בין נקודות החן בעור לבין נגעים טרום ממאירים בחלל הפה הוא שלא תמיד ניתן להוציא את הנגעים הטרום ממאירים מחלל הפה ואין כיום דרך טובה לטפל בהם ולמנוע מהם להתפתח לסרטן חלל הפה. לכן לאנשים עם גורמי סיכון, מומלץ להיבדק לפחות פעמיים בשנה. בנוסף, כל פצע בפה שאינו מחלים במשך שבועיים או יותר, מצריך בדיקה אצל כירורג פה ולסת מומחה או מומחה לרפואת הפה.

איך ניתן לאבחן את סרטן חלל הפה?

ברוב המקרים מגיעים המטופלים לאבחון בעקבות פצע שאינו מחלים במשך מספר שבועות באזור חלל הפה – ברצפת הפה, בלשון, בחניכיים, בחיך או על ריריות הלחי. הרבה פעמים המטופל יפנה לרופא השיניים או לרופא המשפחה וזה בסדר גמור רק חשוב לזכור כי אם ניתן טיפול במשחה, באנטיביוטיקה או בטיפול שיניים והנגע עדיין לא מחלים בתוך שבועיים יש להגיע בדחיפות לבדיקה אצל כירורג פה ולסת מומחה.

מהם גורמי הסיכון לסרטן הפה?

גורם הסיכון העיקרי הוא עישון. הגורם השני הוא שתיית אלכוהול והשילוב בין עישון ואלכוהול הוא הקטלני ביותר.

עם זאת, בשנים האחרונות אנו רואים הופעה של סרטן זה גם בקרב צעירים ובקרב לא מעשנים וכן קיים גם סרטן של חלל הפה המתפתח על רקע הידבקות בוירוס פפילומה. 

כיצד ניתן לטפל בסרטן זה?

יש לכם עוד שאלות בנושא?

עברו לעמוד שאלות ותשובות שלנו ושם תמצאו את כל התשובות לשאלותיכם!
אם במקרה אין שם תשובה לשאלתכם כנסו למאמר בנושא